Book Review Tuanku RAO: "IN HET LAND BATAK tempest"
Auteur: Mangaradja Onggang Parlindungan
Editor: Ahmad Fikri A.F.
Uitgever: LKiS, Jogjakarta
Gedrukt ik, juni 2007
Inhoud: iv + 691 pagina's Hardcover
Prijs: Rp 135.000
"Er zijn geen feiten, is er slechts een commentaar," Nietzsche ooit gezegd met betrekking tot de kwestie van waarheid en kennis. Katakata lijkt te gelden ook voor de geschiedenis, de geschiedenis van nauw verbonden met de serpihan-serpihan waarheid en kennis, wat betekende dat moet worden ingericht en ditafsir opnieuw. Daarom, geschiedenis is ook een toelichting, een toelichting en niet de absolute waarheid segumpal. Hij is een nieuwe poging tot benadering van de waarheid.
Boek Tuanku Rao papier M.O. Parlindungan dit is een van de inspanningen te rooien en te interpreteren serpihan back-serpihan ervaring uit het verleden, dat vooral met betrekking tot de oorlog kapelaan. Door middel van dit boek, de auteur nodigt ons uit om opnieuw het verleden Tanah Batak met een tastbaar proberen te begrijpen van de processen die zich achter de terreur van de verspreiding van de islam sekte Hambali in Batak Terrein in 1816-1833.

In tegenstelling tot de andere historici, de auteur heeft gekozen om te schrijven geschiedenis met de Batak bertutur stijl (verhaal vertellen stijl), die oorspronkelijk was gericht op kinderen. Sterker nog, in de locatie waar de aantrekkelijkheid van dit boek. Hij lijkt origineel, omdat de nadruk wordt gelegd op de praktijk van het creëren van Batak geschiedenis zelf in plaats van historische gebeurtenissen van de verhalende historicus conventionele praktijken als deze.
Volgens de auteur, althans, er zijn twee redenen waarom de toeloop naar het Land van Batak werd met geweld. Naast de verspreiding van de islam sekte Hambali in de Batak, de inval ook veroorzaakt door wraak tegen de afstammelingen van Raja Siregar clan Oloan Sorba Dibanua, Singamangaraja dynastie, die mengusirnya uit Batak deelstaat. Togar Natigor Siregar, Siregar clan leider, was te zweren dat de hele clan gevolgd Siregar, Akan Bataks terug aan de koning te vermoorden Oloan Sorba Dibanua en al zijn afstammelingen.
Hambali islamitische sekten in Mandailing genaamd plaatselijke bewoners als Silom Bonjol (Bonjol islam), omdat ze afkomstig zijn uit penyerbunya Bonjol, maar onder leiding van de Batak zelf, zoals Pongkinangolngolan Sinambela (Tuanku Rao), Idris Nasution (Tuanku Nelo), en Jatengger Siregar (Tuanku Ali Sakti). In de genealogie in dit boek is gevoegd, Pongkinangolngolan wordt vermeld dat de kinderen van de relatie tussen de donkere gana Sinambela (dochter Singamangaraja IX) met de oom, prins Gindoporang Sinambela (broer Singamangaraja IX). Gindoporang en Singamangaraja IX is de zoon van Singamangaraja VIII, terwijl gana Sinambela zus is Singamangaraja X. Hoewel als een kind geboren buiten het huwelijk, Singamangaraja X is liefde en verwennen keponakannya (hlm. 355).
Echter, de geboorte buiten het huwelijk is bekend door drie mensen Datu (geestelijke leiders), die geleid Datu Amantagor Manurung. Passende wetgeving, Singamangaraja X wordt gedwongen tot het opleggen van de doodstraf neef die disayanginya met menenggelamkandi Lake Toba. Maar, niet verdrinken, Pongkinangolngolan terselamatkan stroom te bereiken Asahan River en gevoed een visser genaamd Lintong Marpaung. Na vele jaren op het gebied Angkola en Sipirok, Pongkinangolngolan Minangkabau besloten verder te gaan uit angst voor zijn geïdentificeerd als de persoon die over de doodstraf dijatuhi door Raja Batak.
In Minangkabau, in 1804, door Pongkinangolngolan diislamkan Tuanku Nan Renceh en naar Makkah en Syrië en de mogelijkheid onderwijs te volgen in de militaire Trooper Janitsar Turkije. Na terugkeer in 1815 werd bevorderd tot officier Pongkinangolngolan leger kapelaan en krijgen een zekere Tuanku Rao.
Tuanku Nan Renceh blijkbaar lopen politieke kloof et impera, zoals Nederland, is gebruikt om een aanval op de Batak Batak deelstaat. Tanah Batak invasie te starten op 1 Ramadan 1231 H (1816 M) van het fort, dat bewaard Muarasipongi Marga Lubis. Muarasipongi succesvol en de hele bevolking diluluhlantakkan worden verlaten zonder een. Ernst en dit gebeurt met opzet verspreid te zaaien terreur en angst om het makkelijker te verslaan van de verspreiding van de islam sekte Hambali.
Na dat de invasie van Singamangaraja X Benteng Bakkara uitgevoerd in 1819. Mensen Siregar Salak's Jatengger Siregar Sipirok geleide troepen betrokken bij de aanval om te voldoen aan de eed Natigor Togar Siregar en wraak aan de nakomelingen van Koning Oloan Sorba Dibanua, namelijk Singamangaraja X. Jatengger Siregar Singamangaraja uitdagend om een duel te vechten. Singamangaraja verliest het zwaard en snijd zijn hoofd Jatengger Siregar. Reeds voldaan wraak opgeslagen voor 26 generaties.
Invasie leger kapelaan gestopt op 1820, omdat berjangkitnya ziekte-epidemie cholera en pest. Van 150.000 mensen die in het leger kapelaan bij de Tanah Batak in 1818, slechts ongeveer 30.000orang. Sommige overleed in de grootste niet-slagveld, maar stierf uit verschillende ziekten. Voor het opslaan van de resterende pasukannya, in 1820 Tuanku Rao interessant: de gehele achterkant van Tanah Batak pasukannya Noord, zodat het plan pengislaman alle Batak land kan niet worden doorgestuurd. Ondertussen Tuanku Imam Bonjol besteld dat Tuanku Rao pasukannya blijven samen in de Batak te blokkeren de ingang van Nederland. Ten slotte Tuanku Rao omgekomen in de strijd in de Air Bangis op 5 september 1821, overleden terwijl Tuanku Lelo gesneden zijn hoofd, terwijl haar lichaam gesneden door Halimah Rangkuti, een van de gevangenen die selirnya.
Ten slotte, het boek is verdeeld in drie grote hoofdstukken en bevat 34 bijlagen duidelijk over deze bijzondere plaats in het schrijven van geschiedenis, gebaseerd op feiten en vertegenwoordigingen historiografi als interpretaties die niet absoluut.
De auteur heeft aangetoond dat de sterkte van het script geschreven in de reconstructie van de geschiedenis van de Batak visie voor de ontwikkeling van de politieke, sociale en culturele rechten. Kan niet worden ontkend, de belangrijkste bijdrage van dit boek ligt in het vinden van andere factoren die buiten het domein van de conventionele historiografi. Dit is duidelijk een impact Akan breed debat in Indonesië over historiografi. (*)

Door: TASYRIQ HIFZHILLAH Peminat historische oorsprong Probolinggo, kruidig in de studie van de vrijstelling (LSP), Jogjakarta.
Bron: Berichten uit ALI AHMAD Afandi (DI Jawa POS, zondag 24 jun 2007)