Senin, 27 April 2009

Inheemse Mensen & Behoud van Natuurlijke Hulpbronnen


In 1993 werd een aantal mensen die bestaat uit academici, onderzoekers inheemse en lokale gemeenschappen en non-gouvernementele organisaties (NGO's) en de bezorgdheid over de actieve verdediging van de rechten van inheemse volkeren vorm van een schip Verdedigers Netwerk rechten van inheemse volkeren (JAPHAMA). In de vergadering, en de instelling van de deelnemers afgesproken JAPHAMA maak de term inheemse volkeren als een groep voor inheemse volkeren, en dat er in alle Persada Indonesië, met name de mensen in landelijke en afgelegen land met het water uit het patroon van het leven voor de tieners (sub-systemen).

Voordat de overeenkomst verwerkt in een enkele term riep de diverse inheemse bevolkingsgroepen in het land van water noemen het bestaan van hun maatschappij als een teruggetrokken, geïsoleerde stammen, het publiek recht, het origineel, verplaatsen helmstok, helmstok wilde New Order regering en extremer weer, soms belt ze als " weerstand ontwikkeling. " Voor een gegeven dat de Nieuwe Orde is geen reden afgezien, om memuluskan inbeslagneming van natuurlijke hulpbronnen (SDA), die wordt gedaan door de suasta buitenlandse, nationale en individuele ambtenaren suasta voor diverse zakelijke en memuluskan "business black", op het moment, vooral de mijne, illegale kappen en aanplant groot. Ondertussen, inheemse volkeren en gemeenschappen rond de aanwijzing gebruik van de term inheemse volkeren op basis van etnische afkomst van hun eigen land.

De grootste inheemse organisatie bestaande uit Indonesië op dit moment is de inheemse bevolking Alliantie Nusantara (Aman). VEILIG doen konres eerste in maart 1999, die plaatsvinden in Jakarta. Overeenkomst betreffende de vorm Aman Congres hiervan is dat de inheemse gemeenschappen die voorouderlijke oorsprong (van generatie op generatie) in een bepaalde geografische regio, en heeft een waarde systeem, ideologie, economische, politieke, culturele, sociale, en hun eigen regio.

In de andere landen, veel gebruikte de term voor het begrip van inheemse volkeren, zoals de "eerste volkeren" in de antropoloog en voorvechter van de rechten van inheemse volkeren, "eerste natie" in de Verenigde Staten en Canada, "Inheemse culturele gemeenschappen" in de Filippijnen, "land van herkomst" en "eigen volk" in Maleisië. Op het niveau van de wereld, de Verenigde Naties (VN) heeft overeenstemming bereikt over het gebruik van de term "inheemse volkeren", zoals geschreven in alle documenten die discussiëren over een ontwerp-VN-verklaring, het ontwerp van de VN-Verklaring inzake de Rechten van Inheemse Volkeren.

Maar de Grondwet die de basis bewegingen van inheemse volkeren organisaties is de rechten van inheemse volkeren van de universele geldigheid, op internationaal niveau en op nationaal niveau met de grondwet dicabutnya wet. 5 Jaar 1979 betreffende Village Governance, en vervolgens vervangen door de wet. 22 Jaar 1999 inzake regionale autonomie geleden, bijgewerkt met de wet nr. 32 van de Local Government in 2004, waar in het biedt ruimte voor de uitoefening van autonomie-autonomie origineel. Autonome karakter van de inheemse gemeenschappen is het handhaven van de traditie van de gemeenschap leefruimte.

Zo kan worden begrepen dat in de wet. 32/2004 over de lokale overheid, lokale autonomie geformuleerd als de rechten, de bevoegdheden, verplichtingen en de autonome regio's te organiseren en beheren van hun eigen zaken en belangen van de lokale gemeenschappen in overeenstemming met de wetten en voorschriften (artikel 1, paragraaf 5). Het is duidelijk dat autonomie wordt hier als een voorwaarde die door een staat aan de autonome regio. Op de autonome regio's, de wet zegt hetzelfde: de autonome regio, hierna regio, is de mensen die wettelijke grenzen van de autoriteiten te richten en te beheren overheid zaken en belangen van de lokale gemeenschappen op basis van hun eigen initiatief, gebaseerd op de wensen van de gemeenschap in het systeem van de Republiek Indonesië ( Artikel 1, paragraaf 6).

Sociale werkelijkheid van een gemeenschap laten zien dat terbentuknya traditionele inheemse gebieden is een gevolg van geavanceerde terbentuknya gemeenschap. Dit betekent dat de wet de samenleving, die vervolgens de grenzen van de wet op de eerste plaats uit een sociale gemeenschap eksisnya eerder in kekinian genaamd inheemse volkeren.

Belangrijkste aspect dat moet bekend zijn en door de partijen die willen begrijpen van de problemen van de inheemse volkeren is het feit van hun diversiteit. Deze diversiteit kan worden gezien in termen van cultuur, godsdienst of overtuiging, en de economische en sociale organisatie.

In Indonesië, moeten we voelen geluk met de inheemse gemeenschappen die zijn duizenden groepen. Het bestaan van hun natie rijkdom is een middel, omdat er meer dan duizend veranderend wetenschap die is ontwikkeld. Er zijn meer dan duizend talen zijn gebruikt en kan helpen khasanah taal ontwikkeling en nog veel meer dingen die ze kunnen sumbangkan.

Inheemse Mensen & Nature Conservation
In verband met milieuproblemen, sommige groepen van de inheemse volkeren zijn meestal geplaatst zichzelf als een groep die diidealkan in contact met de natuur, met de nadruk op de realiteit van de relatie Akan spiritualiteit van de inheemse gemeenschappen met de natuur.

We nemen het voorbeeld van de kleinere en meer met elkaar in Noord-Sumatra, zijn er verschillende sociale groepen die kunnen worden aangemerkt als autochtone, wat betekent dat sommige van de Maleis etnische groep in Medan, Langkat, Deli Serdang, Serdang Bedagai, Tebing Tinggi, Batu Bara, Asahan, Centraal-& Tanjung Labuhan Batu. Groepen van de andere inheemse volkeren; Karo, Simalungun, Toba Batak, Dairi / Pak Pak en Mandailing in Zuid Tapanuli en Mandailing Natal.

In een boek "Van Bos tot Rarangan Nationaal Park, Portret Lokale Gemeenschappen Rond de Batang Gadis Nationaal Park", dat werd geschreven door een team BITRA Consortium, bestaande uit 4 instellingen, BITRA Indonesië, PUSAKA Indonesië, Noord-Sumatra Walhi & Oceaan. Zeer interessante informatie over hoe de inheemse volkeren hebben een traditionele concept van het natuurbehoud is nauw verbonden met de overtuiging supranatural, waar dit voorbeeld is gerelateerd aan dit artikel. Sommige van de uittrekselpagina zoals hieronder vermeld.

Het concept van de bescherming van natuurlijke hulpbronnen om te kunnen blijven goed onderhouden, geen nieuwe dingen voor mensen Mandailing. Sinds hun eerste termijn van de pasvorm van deze, namelijk "rarangan", wat letterlijk betekent "verboden". Vooral voor een bosgebied genaamd "harangan rarangan", dat is "verboden bos." Beperkingen in het bos is de traditionele opvatting van een bosgebied, behorende tot een dorp (Huta), die niet kan worden geopend voor de landbouw of hout mag niet worden getroffen voor de woninginrichting. Het gebied ook zo vaak aan dat ze een plaats bevolkt door een gevoel dat-glad en heet "Borgo-Naborgo" betekent "een vochtig-vochtig." Er zijn overtuigingen die in strijd zijn nee-nee op deze plaatsen zal leiden tot een ramp voor de daders.

In aanvulling op het bosmilieu, rarangan concept is ook geldig voor een bepaald gebied in het rivierengebied. De onderdelen die dipantangkan voor de gewone mensen voor de vangst van vis in de rivier is in het gat-gat in het bovenstaande, en er zijn grote bomen vertegenwoordigd dicht. Plaats, alsmede een vertrouwde plaats naborgo-Borgo en verboden voor het uitvoeren van acties die zouden kunnen verstoren de ziel bestaan van het bovennatuurlijke wezens mendiaminya.

Het bestaan van het bos en reservoir beperkingen dat verbod worden ingesteld op basis van de mechanismen van godsdienst en het taboe Akan supranatural krachten in de omliggende gebieden, in werkelijkheid worden op plaatsen signifikasinya hoog voor ecologische duurzaamheid. Voor het bosgebied dat is opgeroepen voordat harangan rarangan meestal berasosiasi met bronnen van water of eye gebied resapan water (water catchments gebied), en dat is zeer cruciaal belang voor het onderhoud en de duurzaamheid van de watervoorziening regelgeving voor de mensen die leven rond of mensen die in de downstream-rivier. Ook voor de stroom van de rivier riep het reservoir beperkingen, is een plek waar de viskwekerij vooruitgang. Daarom is het concept van de Mandailing rangrangan in een overdekte vertrouwen zal de sterkte van supranatural dat niet mag worden verstoord, aan de onderkant is het mechanisme dat de culturele praktijken in het behoud van natuurlijke hulpbronnen traditioneel.

Het bestaan van het verbod van bos in het verleden zijn ook in verband met de regulering van het gebied in een regio van het dorp (Huta). Huta is een residentiële eenheid op hetzelfde moment dat de regering van autonomie, in het verleden geleid door een koning (Hato Bangon (territoriale werkingssfeer van de koning in het dorp). Confederatie van Huta die sociaal-historische banden en een pact genoemd genealogis Mandailing Natal en in Luat Zuid Tapanuli dat een common law-unie.

Enerzijds weten we dat de meeste inheemse volkeren wonen uit de ingewanden van liefde aard, zeer intieme relatie met de liefde voor de natuur met een verscheidenheid aan tradities met de wijsheid van de lokale resp. Op een manier die anders is en dat de diversiteit is erg mooi en verstandig. Weg van de dingen die ekploitatif of massale verwoesting van de natuur.

Aan de andere kant om redenen van ontwikkeling en welvaart van een paar mensen in de grote steden met verschillende levensstijlen hedonisme altijd mengekploitir zijn natuurlijke rijkdom in het achterland van de massa is zeer waarschijnlijk tot schade aan de voorwaarde van herkomst en het evenwicht van de natuur en het milieu. Gebruikelijk door de mijne bedrijven, illegale houtkap en grootschalige aanplant en Akan meningglkan ernstige schade in gebieden die diusahai en dat is opgegeven.

Om de balans van de ontwikkeling en exploitatie van de natuurlijke moeten worden versterkt de positie van inheemse volkeren vast, zowel institutionele en persoonlijke bekendheid met het oog op de versterking van de inbeslagneming van de natuurlijke hulpbronnen en de verwoesting opgetreden.

Gefeliciteerd Congres voor de uitvoering van de SAFE-3 (Pontianak, 17 - 21 maart 2007). Hopelijk nationaal niveau akkoord dat kan worden memakmurkan inheemse volkeren als belanghebbenden ulayat.

Iswan Kaputra
Adjunct-directeur BITRA Indonesië
Voorzitter van het Forum Gemeenschap van oorsprong Labuhan Batu (FORMAL)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar